Nowe Porsche 911 (992) GT3 Cup 2021 – szybsze, mocniejsze, bardziej spektakularne

Porsche zaprezentowało nową generację 911 GT3 Cup bazującej na drogowym modelu 992. Od początku sezonu 2021 Cupówka będzie startowała w pucharze Porsche Mobil 1 Supercup, w lokalnych zawodach Porsche Carrera Cup w Niemczech, Francji, Azji oraz krajach Beneluksu, a także w Ameryce Północnej.

Porsche 911 GT3 Cup

GT3 Cup to pierwszy wyścigowy samochód bazujący na 911 generacji 992, oraz pierwsza pucharówka posiadająca szerokie nadwozie Turbo. Dysponując mocą 510 KM przewyższa swojego poprzednika o 25 KM, cała moc kierowana jest na tylne koła. Dodatkowo najnowsza generacja pucharowego Porsche może być zasilana syntetycznymi paliwami – co skutecznie obniży emisję CO2 w wyścigowych warunkach. Jak zapewnia Porsche samochód ma być szybszy na torach o ok. 1% niż poprzednia generacja.

Porsche 911 GT3 Cup

Nowe 911 jest już dostępne w sprzedaży za 225 000 euro netto, dostawy pojazdów dla zespołów ruszą w lutym 2021.

Porsche 911 GT3 Cup

Prace projektowe nad najnowszą generacją GT3 Cup ruszyły w 2018 roku, a konkretne działania rozpoczęły się z początkiem 2019 roku. Jan Fieldmann – szef projektowy za główne cele rozwojowe obrał dalszą poprawę osiągów, opracowanie bardziej wyścigowego wyglądu, ułatwienie prowadzenia oraz zapewnienie większej trwałości przy mniejszych nakładach czasowych i ograniczeniu prac eksploatacyjnych.

Porsche 911 GT3 Cup

Chcieliśmy, aby nowe 911 GT3 Cup stało się jeszcze bardziej profesjonalnym samochodem wyścigowym, a jednocześnie było bardziej przystępne kosztowo dla zespołów” – wyjaśnił Feldmann. „W szczególności udało nam się to osiągnąć dzięki opracowaniu zjawiskowej stylizacji i udoskonalonego zawieszenia oraz inteligentnym rozwiązaniom, jeśli chodzi o detale elektryki. Prowadzenie nowego 911 GT3 Cup jest zauważalnie bardziej precyzyjne i jeszcze przyjemniejsze. A lepsze osiągi i zoptymalizowany kokpit sprawiają, że to najlepszy samochód Cup, jaki kiedykolwiek powstał w Porsche

Porsche 911 GT3 Cup

Do największych różnic nowego 911 GT3 Cup należy zoptymalizowana aerodynamika, bardziej agresywny, muskularny wygląd. Już na pierwszy rzut oka samochód wygląda bardziej imponująco niż poprzednik. Efekt uzyskano przez wykorzystanie lekkiego nadwozia w specyfikacji Turbo, które po raz pierwszy zagościło w pucharowym Porsche. Szerokość tylnej karoserii wynosi 1902 mm co jest o 28 mm więcej niż poprzednia generacja. Dodatkowo nowa generacja wyróżnia się wlotami powietrza w nadkolach.

Dodatkowemu poszerzeniu ulęgła także przednia część samochodu, w nowej generacji mierzy 1920 mm szerokości, co zapewnia miejsce dla obręczy i opony i opon znanym typowo z wyścigów klasy GT3. Przednie felgi są o szerokości 12 cali, a tylne felgi 13 cali. Tak dobrane szerokości felg maja pozytywny wpływ na prowadzenie i właściwości jezdne samochodu.

Porsche 911 GT3 Cup

Dodatkową nowością w pucharówce jest fakt, że obecna generacja wykonana jest w 70% z aluminium i jedynie 30% ze stali, poprzednia generacja czyli 991.2 posiadała 30% aluminium i 70% stali. Masa własna na sucho wynosi 1260 kg, jest to o 35 kg więcej niż poprzednik, jednak taka różnica wynika zastosowania dodatkowych rozpórek, bardziej rozbudowanej klatki bezpieczeństwa oraz demontowanej klapy ewakuacyjnej na dachu spełniającej najnowsze normy bezpieczeństwa FIA.

Porsche 911 GT3 Cup

Wszystkie szyby w Porsche 911 GT3 Cup wykonane zostały z lekkiego poliwęglanu z dodatkową warstwą odporną na zarysowania. Do produkcji drzwi, pokrywy silnika i tylnego skrzydła wykorzystano tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem węglowym. Przednia pokrywa wykonana została z aluminium dzięki czemu zdecydowanie udało się ograniczyć koszty naprawy w razie wypadku.

Porsche 911 GT3 Cup

Zawieszenie 911 GT3 Cup

Udoskonaleniom uległ także układ zawieszenia. Podczas gdy tylne zawieszenie w większości nie różni się sporo od poprzednika, tak przednie zawieszenie uległo diametralnym zmianom. W najnowszym 911 GT3 Cup zastosowano z przodu zawieszenie Double wishbone z łożyskami uniball. Tego samego typu zawieszenie zastosowano w topowym wyścigowym samochodzie 911 RSR. Dzięki wykorzystaniu nowego typu zawieszenia, amortyzatory nie są narażone na działanie sił bocznych, a jedynie na siły osiowe. Efekt: precyzyjniejsze zachowanie w obliczu skrętu i lepsze wyczucie przedniej osi.

Porsche 911 GT3 Cup

Silnik w GT3 Cup generacji 992

Silnik w 911 GT3 Cup pozostaje jednostką wolnossącą o pojemności 4 litrów. 6 cylindrowy bokser chłodzony cieczą rozwija moc 510 KM. Wysokoobrotowa jednostką limiter ustawiony ma na 8750 obrotów na minutę, maksymalną moc osiąga przy 8400 obr./min, a mskymalny moment wynoszący 470 Nm przy 6150 obr./min. Pojedyncza przepustnica motylowa w połączeniu z dwiema klapami rezonansowymi zapewnia jeszcze bardziej spontaniczną reakcję silnika, który w połączeniu z wyścigowym układem wydechowym z katalizatorem wytwarza niesamowity dźwięk. Do wyboru są trzy różne układy wydechowe – zależnie od serii wyścigów, przepisów oraz toru wyścigowego. Elektroniczny system zarządzania silnikiem MS 6.6 dostarcza firma Bosch.

Najważniejsze zmiany w nowej generacji Porsche 911 GT3 Cup

Porsche 911 GT3 Cup

Szczególna uwaga poświęcona drobnym ulepszeniom 911 GT3 Cup znajduje odzwierciedlenie w wielu innych obszarach:
• Każdy samochód Cup z Porsche Motorsport jest teraz dostarczany z kompletnym zestawem akcesoriów, który obejmuje np. wszystkie specjalne narzędzia i dystanse wahaczy wymagane do regulacji rozstawu kół. W związku z tym już fabryczne 911 GT3 Cup jest gotowe do ścigania się – nie ma konieczności indywidualnego zamawiania tych części przez prywatne zespoły klientów.
• W nowej generacji modelu chłodnice celowo pozostają umieszczone bezpośrednio za przednim pasem: ryzyko ich uszkodzenia zapobiega zbyt agresywnemu stylowi jazdy. Jednocześnie zastosowano rozpórkę, dzięki której drobne kolizje nie powodują uszkodzeń elementów układu chłodzenia.
• Specjalne zaciski hamulcowe pozwalają na szybszą wymianę klocków.
• Wały napędowe tylnej osi mają teraz specjalną, trwalszą – wyścigową – konstrukcję.
• Za punkty mocowania lin holowniczych znów służą tekstylne pętle. Zastępują one używane wcześniej stalowe, obrotowe haki holownicze.
• Nowa centralna dysza systemu gaśniczego poprawia rozprowadzanie środka gaśniczego wewnątrz kokpitu.
• Nowe umiejscowienie wyzwalacza sprawia, że sędziom technicznym łatwiej sprawdzić z zewnątrz, czy gaśnica działa prawidłowo.
• Odpowiednie szybkozłączki elementów otwierania drzwi od wewnątrz ułatwiają opuszczanie kokpitu i zwiększają bezpieczeństwo w przypadku zagrożenia.
• Pokładowa instalacja elektryczna działa bez użycia bezpieczników wtykowych. Zmniejsza to ilość materiałów stosowanych do produkcji wiązki oraz wagę elementów; równocześnie poprawiono dostęp do instalacji.
• Jeśli silnik zgaśnie na początku wyścigu, automatycznie włączą się światła awaryjne, ostrzegając innych zawodników o niebezpieczeństwie.

Porsche 911 GT3 Cup

Specyfikacja Porsche 911 GT3 Cup

Porsche 911 GT3 Cup

Koncepcja
• Jednoosobowy samochód wyścigowy dla prywatnych klientów

Masa/wymiary
• Masa całkowita: ok. 1260 kg
• Długość: 4585 mm
• Szerokość: 1920 mm (oś przednia)/1902 mm (oś tylna)
• Rozstaw osi: 2459 mm

Silnik
• Chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser umieszczony z tyłu; pojemność 3996 cm3; skok tłoka 81,5 mm; średnica cylindra 102 mm; moc maks. 375 kW (510 KM) przy 8400 obr./min; maks. moment obrotowy 470 Nm przy 6150 obr./min; maks. prędkość obrotowa 8750 obr./min; technika czterozaworowa; pojedyncza przepustnica motylowa; kolektor dolotowy z dwiema klapami rezonansowymi; sterownik silnika Bosch MS 6.6; smarowanie z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe; wyścigowy układ wydechowy z katalizatorem z certyfikatem DMSB; jakość paliwa: benzyna bezołowiowa, do E20 (min. 98 oktanów).

Przekładnia
• 6-stopniowa sekwencyjna kłowa skrzynia biegów Porsche; łopatka zmiany biegów z elektronicznym siłownikiem zmiany biegów; mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu; trójpłytkowe sprzęgło wyścigowe, spiekowe.

Nadwozie
• Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji kompozytowej (aluminiowo-stalowej); punkty mocowania podnośnika; zdejmowany luk ratunkowy w dachu; wspawana klatka bezpieczeństwa, zatwierdzona do jazdy z pilotem na torach; fotel zgodny z normą FIA 8862/2009, bezstopniowa regulacja wzdłużna, dwie pozycje wysokości i nachylenia; sześciopunktowa wyścigowa uprząż bezpieczeństwa do użytku z systemem HANS®, regulowana kolumna kierownicy z czujnikiem kąta skrętu; przednia pokrywa ze zintegrowanymi szybkozłączkami, kanałem wylotowym powietrza i centralnym wlotem powietrza w celu wentylacji kokpitu; poszerzony przedni zderzak ze spojlerem; błotniki z poszerzeniami; tył nadwozia ze zintegrowanym światłem przeciwdeszczowym (zgodnie z przepisami FIA); drzwi, tylna pokrywa i tylne skrzydło z CFRP; tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja”, regulowane w 11 pozycjach; okna z poliwęglanu z twardą powłoką; system podnośnika pneumatycznego; punkty mocowania zaworów po obu stronach samochodu; bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności 110 litrów, umieszczony z przodu.
• Panele wykończenia wnętrza z CFRP, wielofunkcyjna wyścigowa kierownica z CFRP z szybkozłączem, manetkami zmiany biegów i podświetlanymi przyciskami; ergonomiczny cyfrowy panel dotykowy z wielokolorowym podświetleniem; siatki bezpieczeństwa (środkowa i po stronie kierowcy) zgodne z najnowszymi wymogami bezpieczeństwa FIA; przygotowanie do wentylacji siedzenia; system gaśniczy z elektronicznym wyzwalaczem.

Zawieszenie
• Drążki i górne mocowania z kutego aluminium, zoptymalizowane pod kątem sztywności; wytrzymałe łożyska przegubowe z ochroną przed pyłem; piasty kół z centralnym mocowaniem felgi; amortyzatory z charakterystyką zaworów przystosowaną do warunków wyścigowych; regulowane stabilizatory (dwuczłonowe); system monitorowania ciśnienia w oponach.

Oś przednia
• Przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, regulowana wysokość, pochylenie i zbieżność;
• Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy z funkcją manewrowania.

Tylna oś
• Zawieszenie wielowahaczowe z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności;
• Wyścigowe wały napędowe zoptymalizowane pod kątem niezawodności i trwałości.

Układ hamulcowy
• Dwa niezależne obwody z czujnikami ciśnienia hamowania przedniej i tylnej osi, rozkład siły hamowania regulowany przez kierowcę (regulacja balansu siły hamowania); wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane przewody hamulcowe; ergonomiczne ustawienie pedału hamulca.
• Oś przednia: sześciotłoczkowe aluminiowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski ze sprężynami zapobiegającemu „odbiciu” klocków; wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o wymiarach 380 mm x 32 mm z aluminiowymi mocowaniami i komorami.
• Oś tylna: czterotłoczkowe aluminiowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski ze sprężynami zapobiegającemu „odbiciu” klocków; wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o wymiarach 380 mm x 32 mm z aluminiowymi mocowaniami i komorami.

Koła/opony
• Oś przednia: jednoczęściowe felgi z lekkich stopów z centralnym mocowaniem, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 12 J x 18; rozmiar opon 30/65-18;
• Oś tylna: jednoczęściowe felgi z lekkich stopów z centralnym mocowaniem, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 13 J x 18; rozmiar opon 31/71-18.

Instalacja elektryczna
• Rejestrator Porsche; Power Box Porsche, kolorowy wyświetlacz Porsche 10,3″; lekki, szczelny akumulator LiFePO4 12V (60 Ah) w przestrzeni na nogi pasażera; alternator 175 A; cyfrowy panel dotykowy z wielokolorowym podświetleniem; jednoramienna wycieraczka przedniej szyby z napędem bezpośrednim (praca przerywana i ciągła); trzy dodatkowe przełączniki w konsoli środkowej dla dodatkowych odbiorników energii; połączenie danych (rejestrator danych, system wideo).
• Reflektory i światła do jazdy dziennej w technice LED; tylne lampy i światło przeciwdeszczowe w technice LED.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *